De backoffice werkzaamheden welke horen hier nu precies bij?

Binnen het bedrijfsleven wordt er vaak gesproken over een frontoffice en een backoffice. De backoffice is vaak niet meteen zichtbaar is voor kandidaten en klanten. Hierdoor is het niet altijd duidelijk welke werkzaamheden zich hier nu precies afspelen. Binnen deze blog gaan we daarom dieper in op dit verscholen stukje bedrijfsvoering. Ook bespreken we verder inhoudelijk wat hier allemaal bij komt kijken binnen een uitzendbureau.

Wat is een backoffice in het algemeen?

Het begrip backoffice komt van de manier waarop bedrijven vroeger waren ingericht. Er was namelijk een duidelijk onderscheid tussen de voorzijde en de achterkant van het bedrijf. De voorzijde (oftewel frontoffice) diende voornamelijk voor de fysieke verkoop van producten en is duidelijk gericht op klantcontact. In de achterzijde werden processen in gang gezet en vond er over het algemeen geen klantcontact plaats. Dat is dan ook meteen het grote verschil. Omdat veel van deze werkzaamheden dus meestal buiten het beeld van de klanten uitgevoerd werden, kwam de benaming ‘backoffice’ tot stand. Vandaag de dag werken veel organisaties nog steeds met een frontoffice en een backoffice maar in vele gevallen bevinden deze twee afdelingen zich op verschillende locaties. Ondanks de scheiding kan de backoffice gezien worden als de ondersteuning van een bepaalde afdeling en vormt het een belangrijk onderdeel binnen de prestaties van de onderneming.

Wat zijn backoffice werkzaamheden binnen een uitzendbureau?

Backoffice werkzaamheden worden dus vaak efficiënter uitgevoerd dan frontofficeactiviteiten vanwege de variatie en onzekerheden die het klantencontact met zich meebrengt. Maar wat houden deze werkzaamheden nu precies in, expliciet binnen de uitzendbranche?

Binnen uitzendbureaus vallen de backoffice werkzaamheden voornamelijk onder administratieve en financiële werkzaamheden. Binnen deze twee onderdelen zijn de volgende backoffice werkzaamheden te onderscheiden waar de meeste uitzendbureaus op dagelijkse basis mee te maken krijgen:

  • Urenverwerking
  • Personeelsadministratie
  • Salarisverwerking en facturaties
  • Contractbeheer
  • Debiteurenbeheer en risicomanagement
  • Voorfinanciering
  • Informeren over CAO en pensioen
  • Begeleiding bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
  • Facilitering bij scholing en ontwikkeling
  • Website en contact bijhouden

De verwerking van deze administratieve en financiële processen kunnen uiteraard per sector, bedrijf of organisatie verschillen maar dit lijstje geeft een duidelijk beeld van de werkzaamheden die je tegenkomt binnen de achterzijde van de organisatie. De uitzendbranche blijft daarbij een snelgroeiende sector. Dus zullen er de komende tijd genoeg nieuwe werkzaamheden aan dit lijstje worden toegevoegd!

Samenvatting backoffice werkzaamheden

Wat is nu precies de backoffice? De backoffice kan echt wel gezien worden als ‘de backbone’ van de onderneming en zorgt voor een maximaal draagvlak voor de werkzaamheden aan het frontoffice. De verschillende administratieve en financiële processen en werkzaamheden die op de achtergrond uitgevoerd worden, dragen ieder bij aan het succes van het uitzendbureau en zorgen samen voor mooie resultaten!

Meer weten over wat er nu precies allemaal binnen de backoffice van een uitzendbureau gebeurt? Onze experts staan altijd klaar om het beste advies te geven. Aarzel niet om contact op te nemen via deze link, wij helpen je graag!