Hoe om te gaan met personeelstekort op een krappe arbeidsmarkt?
Hoe om te gaan met personeelstekort op een krappe arbeidsmarkt?
Personeelstekort en een krappe arbeidsmarkt: voor veel ondernemers is dit een grote uitdaging. Door te weinig personeel is de werkdruk vaak hoog, wordt er veel overgewerkt en staat de kwaliteit onder druk.
De continuïteit van bedrijven komt daarbij in gevaar en doelstellingen komen in de knel. Hoe ga je als ondernemer om met personeelstekort op de krappe arbeidsmarkt?
Oorzaken personeelstekort en krapte op de arbeidsmarkt
Steeds meer bedrijven kampen met personeelstekorten, maar waar komen deze vandaan? Daar zijn globaal drie redenen voor:
- We hebben allereerst te maken met vergrijzing: een grote groep gaat binnenkort met pensioen.
- Daarnaast is er ontgroening: de groep jongeren die gaat werken wordt kleiner.
- Als derde staan er zo’n miljoen mensen aan de zijlijn omdat ze een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Deze toegenomen krapte is het resultaat van een aanhoudende groei van het aantal vacatures (met 59.000 in 2022) en een verdere daling van het aantal werklozen.
De uitzendbranche
De krapte op de arbeidsmarkt raakt ook uitzendondernemingen en andere flexorganisaties. Door een lagere toestroom van nieuwe flexkrachten staat het verdienmodel onder druk. Daarnaast staat de branche ook nog voor andere uitdagingen, zoals digitalisering, nieuwe online spelers en een strenge wet- en regelgeving. Hoe je kan voorkomen dat je last krijgt van personeelstekort leggen we uit in de volgende vier punten.
1. Flexibiliteit
Een schaarse markt heeft allereerst baat bij flexibiliteit. Flexibele inzetbaarheid in de arbeidsmarkt loont primair voor het personeel, houdt het bedrijfsleven wendbaar en biedt daarmee economische en tevens maatschappelijke voordelen. Door het coronavirus weten we hoe belangrijker het is om werk en vrije tijd te kunnen combineren en ruimte te maken voor jezelf als individu.
Geef medewerkers ook de vrijheid om zelf te bepalen hoe ze hun werk inrichten. Vooral millennials hechten hier veel waarde aan. Denk hierbij ook aan het leren van nieuwe skills en het uitvoeren van werkzaamheden die echt bij de werknemer passen.
2. Investeer in behoud van personeel
Het is makkelijker om je personeel te behouden dan om nieuwe medewerkers te werven. Medewerkers kunnen op dit moment overal wel aan het werk. Doorgaans was de rol van uitzendbureaus en arbeidsbemiddelaars vooral om klappen op te vangen bij het “piek-en-ziek” beleid, wanneer er sprake is van veel overwerk of vaste arbeidskrachten die uitvallen.
Nu is de rol van uitzenden ook veel meer het vinden en binden van personeel. Dit kan door medewerkers meteen een vast contract aan te bieden in plaats van het zo lang mogelijk aaneenrijgen van tijdelijke contracten. Maar vergeet ook niet de secundaire arbeidsvoorwaarden.
3. Om- en bijscholen
Ook zou ingezet moeten worden op het om- of bijscholen van werknemers van krimp- naar groeisectoren. Zo kunnen medewerkers ingezet worden binnen verschillende werkvelden en branches en blijven processen in gang.
Daarnaast dragen medewerkers op deze manier niet alleen bij aan het succes van het bedrijf maar blijven zij tegelijkertijd gemotiveerd door verdere persoonlijke ontwikkeling.
4. Durf over de grens te kijken
Professionals en hardwerkende mensen zijn er natuurlijk niet alleen in Nederland maar ook over de grens. In het buitenland vind je misschien zelfs kandidaten die je hier niet vindt. Wellicht kan je arbeidsmigranten inzetten of werken met personeel wat remote werkt. Houd echter wel rekening met mogelijke cultuur- en taalverschillen. Lees hier de blog: Tips voor het omgaan met een taalbarrière op de werkvloer!
De kracht van employer branding
De tijd van de ouderwetse manier van werving en recruitment is voorbij en maakt plaats voor nieuwe innovatieve manieren zoals Employer Branding. Door jouw onderneming te positioneren als sterk werkgeversmerk kan je jezelf onderscheiden en ideale kandidaten aantrekken.
Benieuwd geworden naar wat Easyworx voor jou als bedrijf kan betekenen?
Onze experts staan altijd klaar om het beste advies te geven. Aarzel niet om met ons contact op te nemen, wij helpen je graag!