Hoe generatie Z de toekomst van werkgeverschap verandert
Hoe generatie Z de toekomst van werkgeverschap verandert
In 2025 bestaat bijna 30% van de wereldbevolking uit generatie Z zo schatten recente studies. Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, volgt de millenials op. Nu een gedeelte van generatie Z halverwege de twintig is beginnen ze, of zijn ze al begonnen, op de arbeidsmarkt. Wat is de invloed van generatie Z op werkgeverschap? En nog belangrijker voor uitzenders, hoe ga je hiermee om bij het werven van deze generatie? Je leest het hier.
De werkhouding van generatie Z
Een goede balans tussen werk en het privéleven is één van de cruciale componenten voor generatie Z. Een 9 tot 5 mentaliteit is hier niet vanzelfsprekend. Hoewel genoeg vrije tijd erg belangrijk is voor generatie Z betekent dit niet dat ze geen harde werkers zijn. Mocht er een groot project liggen kan generatie Z nachten doorhalen om dit af te krijgen. De week daarop compenseren ze dit graag door bijvoorbeeld alleen de ochtenden te werken. Juist door ze deze flexibiliteit te bieden behoud je bij generatie Z die motivatie om extra tijd aan werk te besteden wanneer nodig.
Generatie Z zijn digital natives
Dat generatie Z ook wel bekend staat als de digital natives is niet voor niks. Generatie Z is de eerste generatie die volledig online is opgegroeid. Ze hebben geen enkele moeite met online apparaten en pikken nieuwe programma’s sneller op dan enige andere werknemer. Een gegeven waar je binnen een organisatie enorme voordelen uit kan halen. Bedenk wel dat generatie Z niet alleen gewend is om met de nieuwste programma’s en tools te werken maar dat ze ook van je vragen dat je dit aanbiedt. Om generatie Z te blijven boeien moeten bedrijven meegaan in alle technische en online ontwikkelingen en de werkapparatuur hier op aanpassen.
Diversiteit en ontwikkeling
Nog een belangrijk punt voor generatie Z is de mogelijkheid om te blijven ontwikkelen. Een tienjarig jubileum in dezelfde functie zal je bij generatie Z niet snel tegenkomen. Deze mensen willen graag nieuwe dingen leren en de mogelijkheid hebben om door te groeien. Is het niet door een nieuwe functie dan wel door het opdoen van nieuwe vaardigheden. Als je generatie Z aan een bedrijf en jouw uitzendorganisatie wil binden moet je ze hier de ruimte voor geven. Investeren in jouw werknemers door ze nieuwe werkzaamheden te laten doen en trainingen aan te bieden wordt dan ook enorm gewaardeerd.
Communicatie moet helder en transparant
Een belangrijke pijler voor generatie Z is duidelijke en frequente communicatie. Generatie Z heeft behoefte aan feedback, ze willen graag weten hoe ze het doen. Hou daarom regelmatig contact met de flexwerkers. Je kan bijvoorbeeld een standaard moment inplannen elke maand waarin je contact hebt met de uitzendkracht. Hier hoef je geen uren voor vrij te houden, vijf minuten kan al genoeg zijn zolang je duidelijk aangeeft wat je vindt van hoe het gaat. Wees hierbij ook niet bang om kritiek te geven, hier kan generatie Z vaak goed tegen. Ze horen liever snel wanneer iets niet goed gaat (of juist wel) zodat ze zich hier snel op kunnen inspelen.
Hoe werf je generatie Z
Hoe ga je hier nu mee om in de werving van generatie Z? De werkhouding, digitale mogelijkheden en diversiteit zijn punten waar je over in gesprek moet met opdrachtgevers. Zolang je daar duidelijk maakt dat generatie Z hier behoefte aan hebt krijgen jouw klanten ook de mogelijkheid om hier op in te spelen. Dit helpt jou vervolgens weer met het aantrekken van potentiële werknemers voor deze klanten.
Zorg er daarnaast voor dat je ook zelf online actief bent met jouw onderneming. De digital natives waar generatie Z uit bestaat is ook in hun vrije tijd veel online aanwezig. Ze leren jou als intermediair het beste kennen wanneer ook jij gebruik maakt van de social media kanalen waar ze zelf veel tijd doorbrengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan LinkedIn, Instagram en zelfs TikTok.
Vacatures moeten duidelijk geformuleerd worden
Het hiervoor genoemde punt communicatie is belangrijk voor jouw opdrachtgevers, maar ook zeker in jouw werving. Bijvoorbeeld in vacatures is de duidelijke en transparante communicatie van belang. Generatie Z wil weten waar ze aan toe zijn. Een term als goed loon op basis van CAO is dan ook te vaag. Dit kan een reden voor de potentiële sollicitant zijn om door te scrollen naar de volgende vacature, het laatste wat je wil. Geef dus duidelijk aan wat de baan inhoudt en wat de sollicitant zelf uit de baan kan halen. Dan is de kans dat iemand uit deze nieuwe generatie reageert een stuk groter. Wacht ook niet te lang met een reactie geven. Generatie Z kijkt graag naar verschillende opties, als je ze te lang laat wachten zullen ze snel overstappen naar een volgende mogelijkheid.
Maak tijd vrij met easyworx
Met de komst van generatie Z heb je een redelijk aantal ballen in de lucht te houden. Tijd overhouden om je hier op te kunnen focussen? Denk er dan aan om jouw backoffice uit te besteden! Onze experts bespreken graag de mogelijkheden met je, neem vandaag nog contact op.