10 tips voor het starten van een uitzendbureau!
10 tips voor het starten van een uitzendbureau!
Na lang nadenken ben je erover uit, jij bent klaar om te beginnen met jouw eigen uitzendbureau. Een eigen uitzendbureau inschrijven bij de Kamer van Koophandel is snel gedaan maar om er echt een succes van te maken is er meer nodig dan dat. Om jou als starter goed op weg te helpen, hebben we 10 tips voor het starten van een uitzendbureau opgesteld op basis van verschillende ervaringsdeskundigen en mensen uit de praktijk!
Schrijf je in bij de KVK en de Belastingdienst
Wanneer je een inschrijving bij de KVK wil registreren, moet je een rechtsvorm bepalen, zoals een eenmanszaak of VOF. De KVK kan helpen bij het maken van een juiste keuze op basis van jouw voorkeur en huidige situatie. In de ‘Wet allocatie arbeid door intermediairs’ zijn alle regels voor een uitzendbureau vastgelegd. Geef bij de KVK op dat je arbeidskrachten ter beschikking stelt, zodat je geregistreerd wordt bij de WAADI.
Na je inschrijving ontvang je een KVK-nummer en het btw-nummer van de Belastingdienst. Zorg daarbij dat je een loonheffingennummer hebt voordat je gaat uitzenden!
Zorg voor een startkapitaal en bereid je voor op financiële zaken
Voordat uitzendkrachten echt aan het werk gaan bij de aangesloten opdrachtgevers, moet je de lonen voorfinancieren. Dit bedrag kan snel oplopen vanwege betaaltermijnen van soms wel zestig dagen! Goed voorbereid zijn op dit soort financiële zaken en het hebben van een groot startkapitaal zijn daarom van belang. Niet alleen om de salarissen van de uitzendkrachten voor te financieren maar ook voor het hebben van een buffer wanneer klanten niet (op tijd) betaalt.
Vraag een G-rekening aan
Een G-rekening staat voor ‘geblokkeerde rekening’. Met een G-rekening kan je alleen de Belastingdienst betalen. Op deze rekening stort de opdrachtgever het geld dat voor de loonheffing en omzetbelasting is bestemd. Met een G-rekening heeft de opdrachtgever zekerheid dat de loonheffing en omzetbelasting wordt betaald.
Sluit je aan bij brancheorganisaties
Het is niet verplicht om je bij brancheorganisaties aan te sluiten maar wij adviseren om dit wel te doen vanwege de verschillende voordelen. Wanneer je aangesloten bent bij één of meerdere brancheorganisaties, kom je in het bezit van een keurmerk die extra waarde toevoegt aan jou als bedrijf. Ook zijn de brancheorganisaties een goede bron voor het halen van informatie. De uitzendbranche kent in de kern twee organisaties de ABU en de NBBU. De keuze binnen die twee, ligt aan jou!
StiPP
Als uitzendbureau ben je verplicht je aan te sluiten bij Stichting Pensioenfonds voor Personeelsdiensten (StiPP). Na de aanmelding moet je gegevens van medewerkers herhaaldelijk naar de stichting sturen, zodat je de juiste pensioenpremies kunt afdragen.
Kies voor het SNA-keurmerk voor de uitzendbranche
Net zoals het aansluiten bij brancheorganisaties, is dit keurmerk niet verplicht. Echter, laat het SNA-keurmerk zien dat je aan de wettelijke normen voor arbeidsbemiddeling voldoet, dus is dit keurmerk wel aan te raden. SNA staat voor Stichting Normering Arbeid en vormt een belangrijk en veelgevraagd keurmerk in de branche. Dit keurmerk is bovendien een vereiste wanneer je de keuze maakt om je aan te sluiten bij een brancheorganisatie. Controleer verder of er voor de branche waarin je gaat uitzenden andere relevante keurmerken zijn!
Wees op de hoogte van wet- en regelgeving en bereid je voor op juridische zaken
Zorg als uitzendbureau dat je op de hoogte bent van de recente wet- en regelgeving, zoals onder andere de Wet arbeidsmarkt in balans, de inlenersbeloning en de Wet verbetering poortwachter. De naleving van de regels in de cao’s wordt goed in de gaten gehouden door de ‘Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten’ (SNCU). Wanneer je niet voldoet aan de regels, kunnen zij zelfs boetes opleggen.
Gecertificeerde arbodienst
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor ziekte- en arbeidsongeschiktheid van je uitzendkrachten. Sinds 1 juli 2017 is het daarbij verplicht om samen te werken met een gecertificeerde arbodienst.
Afsluiten verzekeringen
Bij het ondernemen loop je verschillende risico’s, die je niet altijd zelf kan dragen. Het is daarom belangrijk om goed voor jezelf te bepalen wat je besluit te verzekeren en welke risico’s je wel en niet wilt nemen.
Kies een niche
Vanwege de hoge mate van concurrentie in de markt is het van belang om een keuze in niche te maken en moet je onderscheidend zijn. Hiermee bouw je gerichter aan een krachtig netwerk en zorg je voor herkenbaarheid. Om een indruk te geven, de cijfers van het CBS (2020) laten zien dat er meer dan 22.000 uitzendbureaus in Nederland te vinden zijn!
Kies een doelgroep en positionering
Naast het kiezen van een niche is het bepalen van een doelgroep en positionering ook van belang. Dit bepaalt namelijk ook je gehele marketing en communicatie en helpt je met het bereiken van de juiste markt. Jezelf goed positioneren is voor de één wat makkelijker dan voor de ander, een goed hulpmiddel is het stellen van de volgende vraag: wie is mijn ideale klant? De ideale klant kan overtijd ook veranderen dus pas je doelgroep en marketing dan aan als het nodig is!
Inzetten van sociale mediakanalen
In de huidige tijd is het vrijwel onmogelijk om niet actief te zijn op 1 of meerdere sociale mediakanalen. Focus je aan de start van jouw onderneming op ongeveer twee platforms en ga daar met jouw doelgroep het gesprek aan, dus niet alleen zenden! Door deze actieve houding groeit het bereik en kan gestuurd worden op personal branding!
Lanceren van een goede website
Net zoals sociale media is een goede website voor jou als bedrijf van enorm belang. Bedenk goed wat je precies met je website wil uitstralen en wat er precies op de website moet kunnen gebeuren. Wil je bijvoorbeeld via je websiteklanten binnenhalen, moet je verschillende dingen goed regelen: zoekmachine-optimalisatie, toegankelijkheid, conversie-optimalisatie en nog meer. Wanneer je zelf niet helemaal thuis bent in deze digitale wereld, raden we zeker aan om een websitespecialist om handen te nemen en samen jouw perfecte website vorm te geven.
Verdiep je in beschikbare uitzendsoftware
In dit stadium is het goed om je te verdiepen in verschillende uitzendsoftware. De meeste uitzendbureaus werken met softwaresystemen om de loonadministratie, urenregistratie, facturatie en planning te regelen. Er zijn verschillende uitzendsoftwarepakketten beschikbaar. Houd hierbij wel rekening met een grote financiële investering.
De backoffice zelf doen of uitbesteden
Naast het werven en selecteren van geschikte kandidaten heb je als uitzendbureau veel administratieve en zoals eerder besproken financiële taken. Denk hierbij aan het beheer van de contracten, debiteurenbeheer en salarisadministratie. In de blog ‘De backoffice: welke werkzaamheden horen hier nu precies bij?’ gaan we uitgebreider in op deze verschillende werkzaamheden. Voor deze backoffice werkzaamheden is aardig wat specifieke kennis en tijd voor nodig. Als ondernemer heb je de keuze om alles zelf te doen, of om de backoffice uit te besteden. Steeds meer ondernemingen starten met een backofficepartner, in onze blog: ‘bespaar tijd door je backoffice uit te besteden!’ leggen we alles uit over hoe dit precies in zijn werk gaat en hoe dit jou als ondernemer kan ondersteunen.
Succes met het opstarten van je eigen uitzendbureau! Volg je de 10 tips uit dit artikel, dan maak je in ieder geval een goede start. Heb je toch nog vragen over het opstarten van een eigen uitzendbureau? Onze experts staan altijd klaar om het beste advies te geven. Aarzel niet om contact op te nemen via deze link, wij helpen je graag!