Nieuwste innovatie op het gebied van recruitment: employer branding!

Vandaag de dag rollen we van de ene ontwikkeling naar de andere. Ook in de wereld van recruitment staat het niet stil. Er is veel veranderd in de recruitmentmarkt want ook deze markt stopt niet met innoveren. Om een duidelijk beeld te geven van innovatieve recruitment beschrijven we in dit artikel één van de nieuwste en belangrijkste ontwikkelingen: Employer branding! We gaan in op de ins & outs van employer branding. Zo weet je na het lezen precies wat employer branding inhoudt en hoe het binnen de recruitment helpt bij het werven van de ideale kandidaat!

Wat is employer branding?

Employer branding houdt in dat je als werkgever investeert in je communicatie, imago en cultuur. Organisaties met een sterk employer brand hebben een enorme voorsprong op het aantrekken van kandidaten ten opzichte van organisaties die zichzelf nog niet (goed) op de kaart hebben gezet.

Door het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk zorg je voor het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers. Vaak geeft namelijk het goede gevoel vanuit het bedrijf en de werkgever de doorslag voor de keuze van de nieuwe baan! Mensen maken vaak een beslissing eigenlijk helemaal niet rationeel, maar vooral gebaseerd op het gevoel – ook tijdens het solliciteren! Hoewel een lijstje met arbeidsvoorwaarden belangrijk is, solliciteren de meeste mensen vanuit hun gevoel.

Wat is de toegevoegde waarde van employer branding?

Employer branding is om meerdere redenen waardevol voor je organisatie. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat een match met potentiële kandidaten sneller wordt gemaakt. Door het hebben van een sterk werkgeversmerk creëer je online en offline een identiteit. Ook geef je alvast een kijk in jouw bedrijfscultuur. Hierdoor kan de kandidaat zelf al goed inschatten of hij zich in jouw organisatie ziet werken. Zo zorg je voor een betere match voor op de lange termijn. Daarnaast worden vacatures sneller ingevuld en maak je dus ook lagere kosten bij de werving en recruitment! 

Hoe start je met een sterk employer brand?

Voordat je start met het werken aan je employer branding en het versnellen van het recruitment proces is het belangrijk om een paar dingen op een rijtje te hebben. Deze drie stappen zijn essentieel om te beginnen met het opbouwen van een sterk employer brand:

  1. Bepaal de ideale kandidaat!

Hoe ziet jouw ideale kandidaat eruit? Hoe is de ideale kandidaat opgeleid en uit welke regio komt de kandidaat? Wat is voor deze doelgroep belangrijk in een nieuwe baan en (hoe) kun je dat bieden? Het is belangrijk om van te voren goed na te denken samen met het team over de kandidaat die je zoekt. Hoe duidelijker je dat beeld van te voren kunt schetsen, hoe effectiever het wervings- en recruitmentproces. Je stemt je communicatie en profilering zo namelijk makkelijker af op de juiste doelgroep.  

2. Creëer een Employer Value Proposition (EVP)

Een belangrijk onderdeel van goede werving is je Employer Value Proposition. Een Employer Value Proposition (EVP) geeft simpelweg aan welke waarde jij toevoegt voor je huidige en toekomstige werknemer. Dit vormt dan ook de basis voor jouw recruitment. Je kunt het zien als het in kaart brengen van jouw USP als werkgever ten opzichte van anderen!

3. Bepaal de communicatiestrategie

Wanneer je de doelgroep en de meerwaarde van jouw organisatie goed in kaart hebt is het tijd om te bouwen aan een communicatiestrategie. Tijd om je organisatie te laten zien! Echte verhalen hebben de meeste impact op het gevoelsleven van je kandidaat. Je wil je verhaal dus uitdragen op een manier die bij jouw organisatie past. Dat betekent het aanpakken van je website, online identiteit, artikelen en verhalen in blogs. Ook bij video’s of andere creatieve content is dit belangrijk zodat de look & feel echt past bij jouw organisatie!

goed om te weten

De kracht van employer branding

De tijd van de ouderwetse manier van werving en recruitment is voorbij. Dit maakt plaats voor nieuwe innovatieve manieren zoals Employer Branding. Vandaag de dag kiest de kandidaat bewust voor jou! Met een sterk werkgeversmerk ben je klaar om je verhaal uit te dragen en de droomkandidaat voor jouw organisatie te vinden!

Benieuwd geworden naar wat Easyworx voor jou als bedrijf kan betekenen?

Onze experts staan altijd klaar om het beste advies te geven. Aarzel niet om contact op te nemen via deze link, wij helpen je graag!