Recruiter, focus jij je al op het behouden van jouw uitzendkrachten?
Recruiter, focus jij je al op het behouden van jouw uitzendkrachten?
De uitzendbranche is een flexibele branche. Er is veel verloop en als recruiter ben je dan ook vooral bezig met het werven van uitzendkrachten en inleners. Maar in de onzekerheid van de huidige arbeidsmarkt wordt ook het behouden van de uitzendkrachten steeds belangrijker. Waarom dat is en hoe je dit doet vertellen we je in deze blog.
Uitdaging in de huidige arbeidsmarkt
Als recruiter weet je het als geen ander, we bevinden ons momenteel in een krappe arbeidsmarkt. Voor jouw inleners misschien een spannende situatie, veel organisaties hebben genoeg vacatures open staan maar hebben moeite deze te vervullen. Daar hebben ze jou voor nodig. Als recruiter kan jij de organisatie het beste helpen met het aantrekken van een uitzendkracht. Maar ook dit is in de huidige markt een steeds grotere uitdaging.
Uitdaging voor jou als recruiter
Vanwege het grote aanbod aan openstaande banen en het teruglopende aantal sollicitanten hebben potentiële medewerkers een grotere machtpositie. Sollicitanten kunnen meer eisen van organisaties en hebben minder moeite met een baan vinden met meer zekerheid. Het aantal uitzendkrachten loopt daardoor terug, niet iedereen vindt het fijn om op een flexibele basis te werken. Een uitdaging voor jou als recruiter.
Werven en behouden
Om jouw bestand met uitzendkrachten op peil te behouden is het voor elke recruiter dan ook van belang om niet meer voornamelijk te focussen op het werven van nieuwe uitzendkrachten. Natuurlijk zeggen we niet dat je dit los moet laten, ook het werven blijft belangrijk. Maar daarnaast is het nu ook belangrijk om meer tijd te besteden aan het behouden van jouw flexwerkers. Dit levert je zowel voordelen op bij jouw uitzendkrachten als bij jouw inleners.
Maak van jezelf een onderscheidende recruiter
Meer aandacht besteden aan jouw band met de uitzendkracht en daarbij dus het behouden laat zien dat jij als recruiter niet alleen moeite steekt in het aantrekken van de uitzendkracht maar daarnaast ook in de uitzendkracht zelf. Je maakt van jezelf hierbij een onderscheidende recruiter gezien dit nog maar weinig gebeurd. De uitzendkracht kijkt hierdoor ook positiever naar jou en is hierdoor sneller geneigd bij jouw uitzendbureau te blijven en niet in te gaan op bijvoorbeeld een aanbod van een andere recruiter. Dit kan jou helpen het klantenbestand aan uitzendkrachten goed op peil te houden.
Het voordeel voor de inlener
Ook organisaties kunnen voordelen behalen bij jouw sterkere band met uitzendkrachten. Zo hebben ze bij jou meer kans op het vervullen van de openstaande vacatures die steeds meer ontstaan. Daarnaast is er minder kans dat uitzendkrachten de benodigde functies snel verlaten omdat ze zich verbonden voelen aan jou als recruiter en het uitzendbureau en hier dus graag willen blijven. Een goeie reden voor de inlener om met jouw uitzendbureau in zee te gaan en geen andere recruiter in te schakelen.
Het behouden van jouw uitzendkrachten
Behouden is dus belangrijk. Hoe je dit het beste doet? Wij geven een aantal tips en tricks.
Kijk naar redenen van vertrek
Begin met een stukje onderzoek, waarom vertrekken medewerkers? Is dit vanwege de functie, de organisatie, het contract of iets totaal anders? Achterhaal zoveel mogelijk wat de redenen zijn van uitzendkrachten om te vertrekken en kijk of jij vanuit jouw specialisme als recruiter hier iets in kan veranderen.
Het profileren van jouw uitzendbureau
Employer branding, deze term hoor je steeds vaker en wordt elke dag ook belangrijker. Je raadt het misschien al, employer branding houdt in dat je meer tijd steekt in het profileren van jouw merk. Dit betekent dat er meer geïnvesteerd moet worden in imago, cultuur en communicatie. Het goed bekend staan van jouw brand, jouw uitzendbureau, zorgt dat jij als recruiter minder werk hebt om een potentiële uitzendkracht enthousiast te maken om via jou aan de slag te gaan.
De juiste voorwaarden
Belangrijk voor veel mensen en potentiële kandidaten, een mooi salaris en goede arbeidsvoorwaarden. Gelukkig wordt hier in Nederland al veel aandacht aan besteed. In jouw rol als recruiter kan jij met de inleners hier ook goede afspraken over maken. Hoe meer klanten jij hebt waarbij deze onderdelen een gegeven zijn in de organisatie hoe meer uitzendkrachten graag bij jou willen blijven.
Onboarding en training
Een goede onboarding is al het halve werk. Dit kan veel onzekerheid wegnemen en een positieve associatie creëren voor de uitzendkracht met zowel de inlener als jouw uitzendbureau. Ook de mogelijkheid tot volgen van trainingen kan hier aan bijdragen. Je laat zien dat jij als recruiter ook investeert in jouw uitzendkracht.
Bespaar tijd met easyworx
Bij easyworx zijn we gespecialiseerd in het uitvoeren van jouw backoffice werkzaamheden én we weten alles van uitzenden. Wil jij meer tijd steken in jouw core business, het werven en behouden van jouw klanten? Laat jouw backoffice dan met een gerust hart aan ons over. Kijken naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Aarzel niet om contact op te nemen, onze specialisten staan voor je klaar.