Uitdagingen als uitzendbureau: minder uitzendkrachten


Uitdagingen als uitzendbureau: minder uitzendkrachten
Misschien heb je dit al vaker gehoord: de enige constante is verandering. Een cliché, maar clichés zijn er niet voor niets en zeker in de uitzendbranche is deze specifieke cliché een waarheid als een koe. Veranderingen kunnen wel een hoop uitdagingen met zich mee brengen. In deze blog nemen we je mee in een aantal ontwikkelingen en uitdagingen en benoemen we hoe je hier op kan inspelen.
Afname uitzendkrachten
Er is een afname te zien in het aantal uitzendkrachten in Nederland. Dit heeft alles te maken met de krappe arbeidsmarkt. Iedereen die op zoek is naar een baan heeft meer kansen en kan daarbij ook meer eisen stellen aan organisaties. Het flexibele bestaan als uitzendkracht is voor veel mensen een bewuste keuze. Er zijn echter ook genoeg mensen die werken als uitzendkracht maar eigenlijk behoefte hebben aan meer zekerheid in een baan. Die mensen hebben daar nu meer kans op en zullen het uitzendbestaan dan ook achter zich laten. En dat resulteert dan weer in minder uitzendkrachten.
Toename concurrentie
Daarnaast neemt ook de concurrentie in de uitzendbranche toe. Wist je dat volgens de Nederlandse Arbeidsinspectie er 22.000 bedrijven als uitzendbureau zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Je moet jezelf als uitzendbureau dus wel goed blijven profileren om te zorgen dat uitzendkrachten via jou aan de slag willen en niet via een ander uitzendbureau. Wat is nou het voordeel voor een uitzendkracht om via jouw uitzendbureau te gaan werken?
Flexibele schil blijft nodig
Hou ten eerste in gedachten dat er voorlopig (en misschien wel altijd) zeker behoefte zal blijven aan flexibele werkers en daarmee ook de uitzendbranche. Zoals we al genoemd hebben: verandering blijft een constante. Dit geldt niet alleen voor de uitzendbranche maar ook voor andere organisaties. Die vinden het daarom ook belangrijk om wendbaar te blijven. In dat opzicht kunnen uitzendkrachten daar niet alleen uitstekend worden ingezet maar zijn ze zelfs hard nodig. Dus als jouw uitzendbureau een beetje goed in de markt ligt en mee blijft bewegen met alle ontwikkelingen kan je nog een hele tijd vooruit. Natuurlijk zijn er daarbij een aantal zaken waar je goed op in kan spelen.
Trainingen
Om zowel jouw uitzendkrachten als klanten te helpen kan je goed gaan inzetten op opleidingen en trainingen. Zo help je jouw uitzendkrachten om meer duurzaam inzetbaar te zijn. Ook voor jouw klanten is dit voor grote toegevoegde waarde. Je kan zo meer gespecialiseerde uitzendkrachten aanbieden om personeelstekorten op te vangen in sectoren waar tekorten heersen of waar veel groei plaatsvindt.
Binden van uitzendkrachten (detacheren)
Met de huidige arbeidsmarkt is er veel vraag naar personeel. Het is dus belangrijk om jouw bestand aan uitzendkrachten goed op peil te houden. Daarom moet je jouw uitzendkrachten dan ook aan jou binden. Om dit te realiseren kan je meer in gaan gaan zetten op een duurzame en vaste relatie met jouw uitzendkrachten, iets wat bij uitzendbureaus nu nog maar weinig gebeurd. Maar wist je dat je naast uitzenden als uitzendbureau ook makkelijk kan gaan detacheren? Dit biedt de werknemers net even wat meer zekerheid. Ook weer iets wat enorm voor jouw uitzendbureau kan spreken wanneer de flexkracht voor de beslissing staat om te blijven of te vertrekken.

Bespaar tijd met easyworx
Welke ontwikkelingen je ook besluit te volgen, je bent er sowieso tijd aan kwijt. Die tijd kan je makkelijk vrijmaken door jouw backoffice uit te besteden bij easyworx.
Mocht je er bijvoorbeeld inderdaad voor kiezen om ook te gaan detacheren dan weten wij daar wel raad mee. Wij doen namelijk de backoffice werkzaamheden voor zowel uitzenders al detacheerders, en natuurlijk voor de bureaus die beiden doen! Eens samen kijken naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op, onze specialisten drinken graag een kop koffie met je.